Iklan Tv3 Yang Menyentuh Sensitviti Orang Islam

Pernah tak korang sambil2 mnoton tv,sambil tengok2 cerita drama, maka adalah iklan time2 tuh. N iklan yang dibangga2kan tu, rupa2nya ada selit2kan unsur agama Yang secara halus, secara tersurat, rupa2nya ada melibatkan sensitiviti agama. Iklan ni muncul time bulan ramadhan, Bila tengok sekali, memang macam Hebat! Gempak! Maju! tapi, bila dikaji selidik, di tengok2kan balik, memang betol lah apa yang di bacakan oleh aku kat blog justkhai.com tuh. 
Tapi, siapa yang cipta iklan tu? Orang islam ke, orang bukan islam?

Iklan ni, jadi iklan utama tv3 tuk sempena hari raya, tapi, kebanyakan yang melihat n pandai fikir logik, Dah boleh ungkap dah komen yang macam kat iklan nih. Sedangkan kita tahu, pengurus tv3 tu orang islam. cik farid kan.

Dan cik farid, bila dah membaca n menerima komen2 negatif dari orang ramai, akhirnya, iklan ni dah takde dah~ Kalau nak tengok, Click kat bawah nih.




Scene 1 – Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.
1.Budak Lelaki Melayu – Orang Melayu
2.Buku – Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap – Islam yang mundur
5.Mentol Lampu – Pencerahan (Illumination) – Lucifer@Iblis
6.Sangkar Burung – Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM
7.Tingkap Terbuka – Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran
Scene 2 – Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).
1.Mukasurat Bergambar – Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik – Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah – Samaran untuk kenderaan Santa Claus
4.North Star – Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas – Simbol Paganism
Scene 3 – Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.





1.Bintang-bintang kecil beraura – Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.
2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih – POPE – Ketua Agama Kristian
3.Pelawaan Menaiki Beca – Pelawaan Masuk Kristian
Scene 4 – Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)
1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu – Bangsa Melayu
Bila ditengokkan, memang penuh ngan unsur2 agama kan?!



Berikut adalah sedutan kenyataan maaf pihak TV3 kepada rakyat Malaysia melalui Bulletin Utama semalam.



Diharap, selepas ini TV3 akan lebih berhati-hati dalam menyajikan iklan – iklan yang berkaitan agama, semoga isu seperti ini tidak akan terjadi lagi.
Oklah, hari banyak benda yang berlaku…


Read more: http://www.ezy4u.org/archives/1986/tv3-sudah-pun-pohon-maaf/#ixzz10OlBisvS

0 comments:

Post a Comment

 
 

Nak tahu cara buat camni?
Klik sini sini (Info Blog)