Tutorial update "post" pakai post editor jenis baru

Hari ni aqu terperasan dari blog Liyanaa pasal kewujudan antaramuka post editor baru untuk Blogspot. Patut la bila aku guna Blogspot, aqu xperasan pun boleh upgrade. Rupanya kena ubah dalam setting baru dia akan tukar kepada yang baru. Lagipun aqu biasa guna tab Edit HTML je sebab kalau guna Compose dalam Blogspot agak melecehkan la. Huhu.

Nampaknya untuk post editor versi baru, dorang dah buang fungsi Check Spelling, Add Image & juga Add Video. Tapi ada penambahan fungsi strikethrough untuk versi baru


blogspot-post-editor

Manakala untuk post editor versi baru, dorang ada buat beberapa penambahan yang bagi aku agak menarik dan memudahkan la. Antaranya seperti fungsi Remove Formatting & Undo. Antara salah satu sebab aku xsuka guna Compose Mode ialah susah nak edit, sebab tu aku selalu guna mode Edit HTML je. Tapi dengan adanya fungsi Remove Formatting ni, mudah la sikit. Fungsi Undo pun bagus juga sebab macam aku cakap tadi la edit dalam Compose Mode untuk Blogspot ni memang macam haremm sikit. Huhuhu. Ni kalau dah ada Undo & Redo, senang la sikit in case kalau terbuat silap dalam post.
blogspot-image-editor

Satu lagi fungsi baru yang aqu perasan ialah kita boleh ubah image kita dalam post. Kalau sebelum ni, bila upload imej kita dah kena siap-siap specify apa saiz yang kita nak samada Small, Medium atau Large tapi dengan fungsi ni kita masih boleh ubah dalam post. Dalam erti kata lain, rasa macam nak sepak laju-laju je fungsi upload image yang lama untuk Blogspot sebab once dah upload kita dah xboleh nak ubah saiz imej tersebut. Tapi sekarang dah boleh. Sila tepuk tangan 80 juta kali
Cakap banyak pun xguna, korang cekidaut sendiri la apa lagi fungsi yang ada untuk post editor baru tu kat sini. Kalau korang klik, korang memang batu. Nak aktifkan fungsi ni, mudah saja kawan-kawan. Ikut saja langkah kat bawah nih:
  1. Login Blogger
  2. Klik pada Settings untuk mana-mana blog
  3. Dalam tab Basics, scroll ke bawah sampai jumpa Global Settings
  4. Lihat pada pilihan Select Post Editor
  5. Pilih Updated Editor
  6. Akhir sekali, Save Settings   

2 comments:

Unknown said...

x bes dol gune yg baru ni yg lame bes dpt gune emotakecot huhuhhuhu

syafiqah said...

pelik2...smlm boley je ak msuk kan picture tp ari ni xboley lak...huhu..pelik2

Post a Comment

 
 

Nak tahu cara buat camni?
Klik sini sini (Info Blog)